Monitoring
pojazdów GPS

MyCar OBD

Czym jest system MyCar OBD?

Urządzenie do monitorowania pojazdów GPS podłączane do gniazda OBD. Co 15 sekund zapisuje i wysyła do serwera wszystko co się dzieje z samochodem. Wystarczy 2 minuty od włączenia do gniazda, żeby mieć dane w telefonie.
Aplikacja mobilna MyCar OBD pokazuje odczytaną z samochodu informację w prostej, intuicyjnej formie. W jednej chwili dowiesz się wszystko co się dzieje z Twoim autem.

Bez wypadków

Jeśli Twój kierowca uszkodził Ci kiedyś auto firmowe i masz tego dosyć, to w poniższym artykule dowiesz się jak ograniczyć wypadkowość Twojej floty.

Filozofia bezpiecznej jazdy polega na monitorowaniu trzech typów zachowań kierowcy:

  1. Nadmierna prędkość na zakrętach
  2. Nagłe, niebezpieczne hamowania
  3. Przekroczenia dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h

Co rozumiemy poprzez powyższe parametry i jak należy je interpretować: nadmierna prędkość na zakrętach jest wtedy, gdy przeciążenie boczne pojazdu jest na tyle duże, że może dojść do poślizgu. Skąd wiemy że może dojść do poślizgu ? Otóż wykonaliśmy serię badań, na bazie których wyznaczyliśmy taki poziom przeciążenia bocznego (przyspieszenia bocznego) przy którym opony tracą swoją przyczepność i rozpoczyna się poślizg. Dopuszczalne parametry na zakręcie zależne są od jakości opony oraz od jej profilu. Wyznaczyliśmy ten próg dla średniej klasy opony i o najbardziej typowym profilu. Wykrywamy czy nastąpiło zdarzenie niebezpieczne, gdy poziom przyspieszenia bocznego na danym zakręcie przekroczył 90% granicznej wartości. Każde zdarzenie jest zliczane, a w aplikacji widzimy ile było takich zdarzeń na każde przejechane 100 km.

Nagłe, niebezpieczne hamowanie jest wtedy, gdy kierowca zahamował z maksymalną możliwą siłą. Zazwyczaj w takich sytuacjach włącza się system ABS albo słyszymy pisk opon. System wykrywa zdarzenie niebezpieczne, gdy przyspieszenie hamowania przekroczy 90% granicznej wartości. Tutaj również bazujemy na wykonanych przez nas badaniach. I tak samo jak powyżej w aplikacji widzimy ile było takich zdarzeń na każde przejechane 100 km.

Dlaczego zachowanie na zakrętach oraz hamowania są tak ważne dla bezpieczeństwa? Otóż dla realnego bezpieczeństwa jazdy na drodze kluczową rolę stanowią marginesy bezpieczeństwa. Załóżmy przypadek, że jeśli do każdego manewru hamowania będę używał 100% możliwości samochodu, to jeśli pojawi się na drodze nie przewidziana przeszkoda np. motocyklista lub pieszy, to nie będę miał już możliwości skrócenia drogi hamowania lub wykonania dynamicznego manewru wymijania, bo cały zakres siły przyczepności opon będzie już użyty i nie będzie miejsca na dodatkowe przyspieszenie boczne. Skończy się uderzeniem lub poślizgiem. Taki styl jazdy jest dalece ryzykowny. Najwłaściwszym podejściem jest planowanie drogi z umiarkowanym hamowaniem. Większość kierowców na co dzień tak właśnie jeździ natomiast, a hamujemy mocniej wtedy, gdy coś nas zaskoczy. Innymi słowy hamujemy zdecydowanie, gdy nasze planowanie drogi zawiodło. To jest właśnie drugi cel monitorowania tych zdarzeń. Na bazie ilości nagłych hamowań możemy określić jak często danemu kierowcy zdarza się sytuacja niebezpieczna. Im częściej występuje taki przypadek, tym większe ryzyko wypadku. Podobnie wygląda sytuacja z zakrętami. Im częściej kierowca pokonuje łuki wykorzystując 100% możliwości pojazdu tym częściej naraża się na sytuację, gdy coś go zaskoczy i nie będzie mógł już skorygować toru jazdy.

Sens działania aplikacji polega na tym, że widzimy listę wszystkich pojazdów oraz ich ranking poziomu ekonomicznej oraz bezpiecznej jazdy. Im wyższy wynik punktacji tym bezpieczniejsza jazda. Klikając na wybrany pojazd otwiera się okno ze szczegółami oraz analizą przyczyn braku bezpieczeństwa. Algorytm działania programu jest następujący: najpierw zliczane są wszystkie niebezpieczne sytuacje. Jeśli pojazd w wyznaczonym okresie przejechał 1500 km i zrobił 150 niebezpiecznych zakrętów, to wyjdzie, że zrobił 10 sytuacji na 100km. Następnie ilość sytuacji przeliczana jest na punktacje. Im mniej sytuacji tym więcej punktów. Domyślny algorytm zakłada, że zero niebezpiecznych hamowań na 100 kilometrów da nam 100 punktów, a 20 niebezpiecznych hamowań na 100 kilometrów da nam zero punktów. Pośrednie wartości dają pośrednie wyniki, dla przykładu powyżej 11,8 sytuacji dało 41 punków. Przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h zdarzają się relatywnie częściej niż dwie powyższe sytuacje dlatego jest większy dozwolony limit przekroczeń do utraty punktów. Program sumuje punktacje z trzech kategorii i wyznacza ogólną sumę punktów bezpiecznej jazdy dla danego pojazdu.

Niniejszy system weryfikuje styl jazdy każdego kierowcy pod kątem wypadkowości i wskazuje które jego zachowania należy zmienić w celu poprawy bezpieczeństwa.

W celu dokładnego zweryfikowania gdzie i kiedy występowały przekroczenia, dodaliśmy do raportu tras kolumny gdzie wyświetlamy dokładne parametry Eco Drivingu dla każdej trasy.

 

 

Gdzie poszczególne kolumny oznaczają:

Przekr. – ilość wszystkich przekroczeń dozwolonej prędkości na danej trasie. Jeśli trasa przejazdu była prowadziła przez miasto i ograniczenie prędkości wynosiło 50 km/h, to w tej kolumnie widzimy ile razy kierowca przekroczył limit prędkości 50 km/h.

Hamowania – ilość wszystkich sytuacji w trakcie danej trasy, gdzie siła hamowania była zbliżona do maksymalnej możliwej siły hamowania.

O. Zakręty – ilość wszystkich sytuacji w trakcie danej trasy, gdzie siła przeciążenia bocznego była zbliżona do siły występującej podczas poślizgu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Korzyści

Nasze urządzenia jeżdżą już w ponad 20 000 pojazdów

O nas

To oni każdego dnia pracują na sukces tego rozwiązania, bez tak zgranego zespołu nie bylibyśmy w stanie tyle osiągnąć. Od 30 lat kreujemy innowacyjne rozwiązania, które są chwalone na całym świecie.

Prześlij wiadomość, pytanie